Hvordan får du kendskab til relevante opslag?
Du opretter såkaldte ‘jobagenter’, som sikrer, at du får tilsendt mails med nye opslag på ledige jobs inden for det felt og geografiske område, som interesserer dig – det giver dig et godt grundlag for jobsøgning på opslag.
Det kan du gøre
- i job- og fagdatabaser som fx Jobindex, Ofir og Stepstone.
- på hjemmesider hos vikarbureauer og rekrutteringsbureauer som fx Adecco og Kelly Services.
- på virksomhedernes hjemmesider fx hos Novo Nordisk og Maersk osv.
Overvej også at følge interessante virksomheder på LinkedIn, som i stigende grad bruges af virksomhederne til at slå jobs op.
Hvordan får du kvalitet i din jobsøgning på opslag?
Jobsøgning på opslag handler om at være klar til at søge fokuseret, når de relevante opslag dukker op.
Det er rigtig vigtigt at sætte sig i virksomhedens sted, analysere jobopslaget og prøve at forstå virksomhedens behov. Prøv at få så realistisk et billede af virksomheden og jobbets indhold som muligt.
Hvad er det egentlig for et job, der er slået op? Hvad er opgaverne og deres indbyrdes vægtning? Hvad er kernen i jobbet? Hvor ligger udfordringerne i jobbet?
Motivation og Match
Skriv umiddelbart ned, hvad der motiverer dig ved de forskellige opgaver. Hvad er det ved jobbet, som gør, “at det er lige dig” Passer det særligt godt til dine karriere- og jobmål? …og dit familieliv og dine værdier. Find ind til kernen i din motivation og prøv at gøre dine begrundelser specifikke.
Se på kompetencekravene i opslaget og vurdér disse et for et i forhold til dine egne kompetencer, og tjek matchet punkt for punkt. Hvad er dine vigtigste kort på hånden i forhold til “kundens” krav? – både fagligt og personligt?
Det handler om at samle argumenter sammen til den gode ansøgning og et godt CV.
Tjek dit netværk og brug telefonen …
Tjek dit netværk til virksomheden i LinkedIn – har du indgange, som kan skabe yderligere klarhed over jobbet og kravene. Og ring til kontaktpersonen fra opslaget – her kan du læse mere om en god telefonsamtale.