File photo of men posing with Samsung Galaxy S3 Nokia Lumia 820 and iPhone 4 smartphones in photo illustration in Zenica

Det er en rigtig god idé at ringe op og høre nærmere om et job. En god telefonsamtale kan helt klart gi’ dig et forspring.

Du kan fx bruge telefonsamtalen til at blive klogere på jobbets indhold og kravene til den ideelle kandidat.

I en god telefonsamtale kan du finde ud af vægtningen i kompetencekravene, og du kan blive mere klar over, hvad virksomheden lægger vægt på i den første tid …eksempelvis succeskriterierne efter 100 dage.

Det giver dig mulighed for at målrette din ansøgning endnu mere, og derudover får du mulighed for at referere til noget, der blev sagt i telefonsamtalen.

Du kan også bruge telefonsamtalen til at blive kendt på forhånd. Vær parat til at præsentere dig selv – ‘din elevatortale’ – og giv noget af dig selv, vær dig selv, væk nysgerrighed og lyt interesseret – ja lyt, lyt, lyt – kan ikke siges for tit.

En god telefonsamtale er en naturlig samtale

Det vigtigste er, at det bliver en naturlig samtale, som begge husker for noget godt, og hvor du efterlader et godt indtryk.

Hvis samtalen forløber konstruktivt og med en god stemning, vil du blive husket, og så forbedrer du dine chancer for at blive indkaldt til jobsamtale.

Pointen er, at gode samtaler giver lyst til at møde hinanden. Det kender du sikkert fra mange andre sammenhænge.

Jeg er med på, at det for mange kan være ret grænseoverskridende; men inden du siger nej, så tænk på, at hvis dine konkurrenter ringer op med succes, og du ikke ringer op, så kommer du let bagud.

5 gode råd til forberedelse af en god telefonsamtale

Nøglen til en god telefonsamtale ligger i at være godt forberedt, inden du ringer op. Det er derfor vigtigt, at du allerede har et 1. udkast til ansøgning og CV klar, og du skal være forberedt så godt, at du kan improvisere naturligt.

Her er 5 gode råd:

  1. Analysér stillingsopslaget til bunds mht jobindhold og kompetencekrav – og undersøg virksomheden på nettet (webside og jobindex arkiv) og i dit netværk på LinkedIn.
  2. Tænk med udgangspunkt i virksomhedens behov og forestil dig, hvad det er vigtigst for dem at få tilført af kompetencer. Vær parat til at fortælle om
  3. Spørg dig selv, hvad du mangler svar på? Hvad er vigtigst? Forbered nogle få uddybende spørgsmål fx om “succeskriterierne i stillingen efter 100 dage i jobbet”. Spørg absolut ikke om ting, som du selv kunne have fundet svar på.
  4. Forbered starten og tænk over afslutningen – husk at sige tak for en god samtale.
  5. Tag gode notater undervejs i samtalen, så du kan fastholde alt det konkrete – ord, vendinger, pointer – og har det klar, når du skal skrive næste udkast til ansøgningen.

Hos PeopleResource får du hjælp til både forberedelse og træning af telefonsamtalen. Ring og hør nærmere på tlf. 70 70 20 69 eller send en email til Peter Rasmussen.

 

Interesseret? Klik her!