At beskrive sine kompetencer og den værdi, man kan tilføre virksomheden er ligesom motivationen ofte også en mangelvare i mange ansøgninger. Mange ansøgninger har ingen omtale af eller opsamling på de væsentligste faglige kompetencer/erfaringer, som virksomheden efterspørger i opslaget.

På læseren virker det som om, du ikke har sat dig ordentligt ind i opslaget …og dermed det job, du søger.

Mange skriver “jeg har lavet” …”jeg har arbejdet med …” og overlader det på den måde til læseren selv at uddrage, hvordan det så i øvrigt skal oversættes til aktuelle værdiskabende spidskompetencer, som de pågældende har lige nu og kommer ind ad døren med. Det er bare ikke godt nok.

Det handler om relevans og den værdi, du tilfører virksomheden

Det er rigtig vigtigt, at du retter din ansøgning mod det,  som virksomheden efterspørger. Step 1 er derfor at forstå virksomhedens behov og holde det for øje …og kun det …når du ser på dig selv og dine kompetencer.

Det handler om RELEVANS – fortæl læseren, hvad du har af det, der kræves – og undlad at fortælle alt muligt andet – gør det let at nå fem til den konklusion, at du skal til samtale. Så træk kun de relevante ting frem fra din kompetenceprofil – se kompetenceafklaring.

Hvis du pakker dine kompetencer for meget ind eller kommer med irrelevante ting i din ansøgning, vil det være støj, og så er der risiko for, at det overdøver “guldet” med små sandkorn….og at læseren mister fokus og læselyst …og at din ansøgning ikke bliver læst færdig.

Derfor gælder det om at se efter, hvad der står i opslaget om kravene til ansøgere – prøv virkelig at forstå behovet, og analysér/vurdér, hvad er vigtigst for læseren. Det er udgangspunktet. …og brug dit netværk til at komme dybere i forståelsen.