Motivation for at søge jobbet er en mangelvare i ansøgninger i dag. Mange ansøgere synes, det er rigtig svært at få greb om, og derfor har jeg på denne side samlet lidt om, hvordan du kan blive klogere på din motivation eller dit engagement. Det er nemlig rigtig vigtigt, at man i en ansøgning fortæller, hvorfor man søger. Ellers er det dumpekaraktér!

Hvorfor er motivationen så vigtig i ansøgningen?

Din kommende arbejdsgiver rigtig gerne vil forstå, hvad der får dig til at gå glad afsted på arbejde hver dag. At du søger af lyst og ikke af nød…eller bare fordi jobbet er ledigt.

Og det er jo fordi din arbejdsglæde har kæmpe indflydelse på din trivsel, kvaliteten i dit arbejde, din arbejdsindsats, kollegernes velvære i teamet osv. osv. Så din motivation har altså direkte sammenhæng med ting, der skaber værdi.

Derfor er det vigtig at fortælle om, hvad du vil brænde for i dit nye job. Men det er ikke bare et spørgsmål om at “hitte på noget smart” – det skal være konkret, og du skal kunne stå på mål for det, så du kan svare på uddybende spørgsmål om netop dine grunde til at søge jobbet. Det skal være ægte.

Hvis din ansøgning handler om et større eller mindre karriereskift …enten ned ad stigen eller over til en anden branche – så er din motivation ekstra vigtig. Hvis du i dine søgninger er i konkurrence med 2-300 andre ansøgere, så vil motivationen ofte være den afgørende faktor, fordi der typisk vil være mange i bunken, der kan udføre jobbet, og derfor går jagten ind på dem, der vil trives bedst i jobbet.

Hvis din motivation helt mangler i ansøgningen, så kan læseren komme til den konklusion, at den nok heller ikke i virkeligheden. Læseren tænker måske, at du nok er presset af enten A-kasse eller jobcenter til at søge.

Konkrete tips til at sætte ord på din motivation…

I processen med at finde din motivation kan det måske være en hjælp at skrue tiden lidt frem og ligesom “flytte mentalt ind” i jobbet – så leg et øjeblik, at din job søgning er lykkedes – lad som om jobbet allerede er dit og forestil dig en alm. arbejdsdag, hvor du møder om morgenen og arbejder med opgaverne …hvad ser du? hvad oplever du, mens du arbejder? hvad glæder dig?

Og har du tidligere oplevet glæde ved at arbejde med lignende opgaver? hvad var det konkret, der gjorde dig glad?

Måske kan det give dig nogle konkrete ideer til de budskaber, som kobler netop din drivkraft, dine værdier …det, der får dig i flow og passer til din livsform …sammen med netop det job. Måske kan de ideer blive ord og dernæst til sætninger, som kan bære din motivation i ansøgningen. Find dig selv i det :-)

“Min arbejdsplan”:

Om Job:

  1. Læs stillingsopslaget og notér/gul ind, hvad du godt kan li’ ved selve jobbet – dvs. arbejdsopgaver, ansvarsområder. Er der noget du brænder mere for end andet?
  2. Hvad brænder du mest for af det, du skal lave?
  3. Tag et kreativt break eller gå en tur og få tjek på de 3 mest motiverende ting ved jobbet.
  4. Skriv nogle noter om din motivation for jobbet – find din begrundelse for de ting, som du brænder mest for og trives mest med…og sov på det.
  5. Lav nogle budskaber om, hvad du brænder for i jobbet, trives med…, tænder på … osv.

Om virksomhed:

  1. Læs stillingsopslaget igen, tjek virksomheden på nettet…hjemmeside og LinkedIn (spørg i netværk)…og find dit svar på, hvad du godt kan li’ ved virksomheden og den context, du i givet fald skal arbejde i – teamet, produkterne, serviceydelser, omtale i netværket, image. Er der noget du tænder mere på end andet? Hvad tænder du mest på – hvad gi’r mest mening for dig?
  2. Tag igen et kreativt break eller gå en tur og få tjek på de 3 mest motiverende ting ved virksomheden.
  3. Skriv nogle noter om, hvad der motiverer dig ved virksomheden – find din begrundelse for de ting, som du tænder mest på ved virksomheden…og sov på det.
  4. Lav nogle budskaber om, hvad du brænder for i jobbet, trives med…, tænder på … osv.

Selve skrivningen:

  1. Tag dine motivations-budskaber om jobbet fra ovenstående og begynd så småt at formulere en tekst på 3-4 linier, som start på ansøgningen.
  2. Tag derefter dine motivations-budskaber om virksomheden og formulér yderligere 3-4 linier om dine grunde til at ville arbejde for virksomheden.
    —-

Faldgruber:

  • Prøv helt at undgå at bruge dine kompetencer, som argument for at søge stillingen (årsagen til, at du har lyst, er jo forhåbentlig ikke kun, at du kan)
  • Prøv også at undgå selvfølgeligheder, som alle mennesker kan sige, og som derfor ikke er karakteristisk for nogen … fx er “jeg vil rigtig gerne være med til at gøre en forskel” for tyndt, fordi man efterlades med ubesvarede spørgsmål som fx “gøre en forskel mht hvad?” og “hvorfor lige præcis det?” osv.