personlige kompetencer

Personlige kompetencer er bl.a. et resultat af faktorer som dine personlige egenskaber, dine holdninger og erfaringer samt andre menneskers oplevelser af dig.

De efterspørges i stigende omfang i jobopslag, fordi virksomhederne er blevet mere opmærksomme på den store betydning de har for performance – herunder kvalitet, kundeoplevelser, arbejdstempo og det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Derfor har de også fået mere fokus i rekrutteringsforløb – og har en vigtig plads i den gode ansøgning, et godt CV samt i en god jobsamtale. Anvendelse af tests er også mere udbredt end tidligere.

Vi har mange forskellige personlige kompetencer

De personlige kompetencer siger både noget om din tilgang til opgaver og om din tilgang til andre mennesker – og derfor en hel del om, hvad du egner dig til og vil trives med.

I forhold til løsning af opgaver kan du fx have personlige kompetencer som disse: Vedholdende, analytisk, kreativ, pligtopfyldende og struktureret m.fl.

Og i forhold til dit samspil med andre mennesker kan du fx have nogle af disse: Empatisk, engageret. lyttende, hjælpsom, humørfyldt og udadvendt m.fl.

Som mennesker har vi rigtig mange af disse kompetencer – i større eller mindre grad – men for din egen skyld og især i kommunikationen med arbejdsgivere er det vigtigt, at du har styr på på dem, der karakteriserer dig allermest – så du kan være tydelig.

Hvordan finder du dine personlige kompetencer?

Du kan gøre forskellige ting for at få hold på dine personlige kompetencer. Du kan fx se tilbage på de opgaver og ansvarsområder, som har arbejdet med og selv vurdere, hvilke personlige kompetencer, du trak mest på. Lav en liste og se efter gengangere – er der nogle af dine personlige kompetencer, som du bruger oftere end andre …?

Når du vil finde dine mest karakteristiske personlige kompetencer, kan det også være en rigtig god idé at tale med tidligere kolleger eller nogen, som bare kender dig godt og kan li’ dig. Efter mange års arbejde med mennesker, HR og karrierecoaching er det min erfaring, at langt de fleste alle bliver positivt overraskede over de tilbagemeldinger, de får – det virker som en booster til dit selvværd :-) Derfor får du en rigtig god oplevelse at arbejde med dine personlige kompetencer.

Endelig kan du få lavet en test – og til slut kan du holde alle input op imod hinanden og sætte ord på de 5-6 mest karakteritiske for netop dig.

Kontakt PeopleResource, hvis du vil have engageret og professionel hjælp til arbejdet med dine kompetencer.

Ring og hør nærmere på tlf. 70 70 20 69 eller send en email til Peter Rasmussen.

 

Interesseret? Klik her!