– et par enkelte gode råd

Headhuntere og rekrutteringsfirmaer bruger LinkedIn hver dag, og “førstekontakten” til kandidater foregår ofte via LinkedIn. Rigtig mange rekrutteringsfolk tjekker altid ansøgernes profil, når de søger en stilling, uanset om de har ansøgt via LinkedIEn god linkedin profiln eller ej – alene af den grund er det vigtigt at have en god LinkedIn profil.

Du kan bruge LinkedIn som dit virtuelle visitkort og som et værktøj til at holde dig i kontakt med den del af dit netværk, som du ikke omgås til daglig. LinkedIn holder jo styr på, hvor dine kontakter er – og alle dine kontakter kan let følge med i, hvad der sker mht dig.

Du kan også bruge LinkedIn til at søge oplysninger om virksomheder, der har din interesse fx i karrieresammenhæng. Tjek altid viksomheden og tjek dit netværk i den ved at skrive virksomhedsnavnet i LinkedIn’s søgefelt foroven – når du søger job – måske kan det bringe dig i kontakt med nogen, der kan give interessant info, som bringer dig lidt foran de andre, som søger samme stilling.

Sørg for at have en god LinkedIn profil – hold din profil up-to-date – sørg for at dine kompetencer er ajour og fremgår tydeligt uden for megen “snak”. Brug de rigtige professionelle termer og branchebegreber i dine tekster på LinkedIn, fordi det er de rigtige søgeord, som afgør, om du bliver fundet af headhuntere, rekrutteringsbureauer eller bliver kontaktet af interessante personer i din branche. En god LinkedIn profil skal holdes “levende”.

Headline i en god LinkedIn profil


Brug ’headline’ – eller overskrift, som den hedder på dansk – til at fremhæve det mest essentielle i forhold til det, du vil:

  • sæt konkrete ord på, det du er på jagt efter
  • få dine specialer, som du trives mest med frem i lyset
  • brug søgeord, som også bruges i opslag fx til at signalere om dine kernekompetencer

Så skiller du dig positivt ud fra andre og er til at finde for arbejdsgiverne. Det er headline, der vægter mest i LinkedIn’s søge-algoritme – du har 120 tegn til rådighed – brug dem fornuftigt. Det er også headline, som vises i søgninger, eller hvis du deltager i gruppediskussioner, eller når du poster opslag.

I en god LinkedIn profil skal Headline derfor give det allerførste gode indtryk af dig, og det er især gennem headline, at du brander sig selv – en skarp headline kan give andre appetit på at tjekke dig mere ud.

Brug IKKE “søger nye udfordringer” i din headline. “Nye udfordringer” fortæller jo hverken, hvad du kan eller vil – og signalerer nærmest, at du er parat til hvad-som-helst. Chefer og HR folk leder ikke efter folk, der er blot på udkig efter uspecificerede “nye udfordringer” – de leder efter folk, der kan og vil noget konkret – noget, der skaber værdi.

Summary

Summary kaldes for den ‘korte beskrivelse’ i den danske udgave af LinkedIn og minder om resumeet i dit CV. Det er her du i fri tekst kan gøre status over, hvem du er, og hvilke kompetencer du har opnået gennem din karriere. Fokusér på, hvad du har at tilbyde de arbejdsgivere, som du er interesseret i at få i tale – både faglige og personlige kompetencer.

Men hvor dit CV er målrettet hver enkelt søgning, og derfor varierer fra gang til gang, så skal dit ’summary’ kunne rumme den forskellighed, der er i dine jobsøgninger. I en god LinkedIn profil for en jobsøger er ’Summary’ derfor nok lidt kortere og lidt mere generelt end resumeet i CV’et.

Experience

For at få en god LinkedIn profil skal du skrive kort og klart fx opstilling med bullets, når du omtaler dine hidtidige jobs – det giver hurtigt overblik. Fremhæv dit ansvar og dine resultater. Sørg for, at det 100% korrekt.

Skills and Expertise

Brug det til at understrege den indbyrdes vægtning af dine kompetencer – få fx skills placeret i den rigtige rækkefølge. Og pas på med, at du ikke får uoverskueligt mange expertområder. Få dine forbindelser til at Endorse, hvilket du kan opnå ved at endorse dem først.

Mere om LinkedIn

Min LinkedIn profil er godt nok ikke sat op til jobsøgning; men du kan tjekke den her:

View Peter Rasmussen's profile on LinkedIn

Læs meget mere om brugen af LinkedIn i forbindelse jobsøgning og personlig branding på den ModerneJobsøger.

Og hvis du vil have hjælp til din LinkedIn profil, så læs hjælp til LinkedIn profil.

Kontakt PeopleResource ved at ringe på tlf. 70 70 20 69 eller send Peter Rasmussen en email.

 

Interesseret? Klik her!